CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Total Pageviews

Tuesday, July 23, 2013

FASA KEDUA RAMADHAN

As salam viewers..... :)

Apa khabar semua? Sihat? Alhamdulilah..

Okay entry kali ni nak cerita pasal fasa kedua ramadhan.
Apa tu fasa kedua?


Setelah berhasil melalui fasa pertama yang sudah pasti cukup berat kerana tubuh dan fikiran berusaha beradaptasi dengan keadaan  puasa, maka 10 hari kedua Ramadhan ini mungkin akan terasa lebih ringan kerana akhirnya tubuh sudah mulai terbiasa dengan aktiviti puasa yang menuntut seseorang untuk tidak makan dan minum dimulai sejak matahari terbit hingga saat matahari terbenam.
Untuk keutamaan 10 hari kedua Ramadhan seperti yang disebutkan didalam hadis Dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu, dimana Ia berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda: “Awal bulan Ramadhan adalah Rahmah, pertengahannya Maghfirah dan akhirnya Itqun Minan Nar (pembebasan dari api neraka)”. Nah, pada fasa kedua atau fasa 10 hari kedua Ramadhan inilah Allah membukakan pintu magfirah atau ampunan yang seluas-luasnya.
Kerananya Jangan sampai kita melewatkan hari-hari penuh ampunan yang telah dijanjikan oleh Allah SWT dengan sia-sia. Pada waktu-waktu inilah saat yang paling tepat untuk memperbanyak doa serta memohon ampunan kepada Allah SWT atas segala dosa-dosa yang telah kita lakukan di masa lalu agar diampuni dan dibebaskan dari hukuman.
Perbanyaklah melakukan solat malam, berdoa dan berzikir kerana pada 10 hari kedua Ramadhan ini merupakan kesempatan yang diberikan oleh Allah SWT untuk mengurangi dosa-dosa yang telah kita buat. Dengan memohon ampunan dengan tulus dan bersungguh-sungguh serta bertaubat dari hati yang terdalam Insya Allah pasti mendapatkan ampunan-Nya.





No comments:

Post a Comment